Dlaczego moja reklama się nie wyświetla w wyszukiwarce?

9 stycznia, 2023
reklamy-w-wyszukiwarce-google
Dlaczego moja reklama się nie wyświetla w wyszukiwarce?

Inwestując w reklamy w wyszukiwarce Google, chcemy mieć pewność, że nasze środki są właściwie wykorzystywane. Chcemy otrzymać informacje o tym, że nasze reklamy są wyświetlane dla najważniejszych słów kluczowych. Brak wyświetlania naszych reklam po wpisaniu określonej frazy może być frustrujący, ale nie oznacza to, że system oszukuje i nie wyświetla reklam. Poniżej przedstawiamy 9 najczęstszych przyczyn braku wyświetlania reklam.

  • Istnieje 9 głównych powodów, dlaczego nie widzisz reklam w wyszukiwarce
  • Wpisywanie słów kluczowych, na które się reklamujesz, może spowodować znaczące szkody dla kampanii
  • Można znaleźć swoją reklamę w Google bez szkody dla statystyk. Wystarczy skorzystać z narzędzia Podgląd i diagnostyka reklam w panelu Google Ads

Dlaczego nie widzę moich reklam w wyszukiwarce?

Istnieje kilka powodów, dla których możesz nie widzieć swoich reklam Google Ads w wyszukiwarce. Poniżej znajduje się lista 9 najważniejszych przyczyn, które powodują, że reklamy w wyszukiwarce się nie wyświetlają.

Proces weryfikacji reklam 

Reklamy w systemie Google Ads nie są publikowane w czasie rzeczywistym. Google sprawdza wszystkie nowe reklamy pod kątem zgodności z wytycznymi. Ma to na celu ochronę użytkowników przed promocją nieuczciwych i nielegalnych produktów i usług.

Proces weryfikacji reklam w wyszukiwarce może zająć od kilku minut do kilku dni. W panelu Google Ads widnieje informacja o stanie reklamy. Jeżeli reklama jest sprawdzana w kolumnie “Stan” widnieje informacja, że reklama jest w trakcie weryfikacji. Jeżeli reklama została zaakceptowana przez system, pojawia się informacja “Odpowiednia” lub “Zatwierdzona”.  

Problem z reklamą 

W kolumnie “Stan” mogą się pojawić także inne komunikaty, które informują o ograniczeniu lub odrzuceniu reklamy – w takim wypadku można sprawdzić, co dokładnie jest powodem takiego stanu. Może się to wiązać z naruszeniem zasad. Wyjaśnienie również można znaleźć w panelu Google Ads.

Naruszenie zasad Google Ads

Istnieje szereg branż i tematów, których nie można promować w Google Ads. Część ograniczeń jest narzucona przez prawo, a część wynika z dobrych praktyk przyjętych przez Google. Jeżeli promujesz usługi lub produkt, które nie są dopuszczone w zasadach reklamowych Google, to niewiele można zrobić. Czasem jednak Google wymaga podjęcia dodatkowych akcji w celu potwierdzenia swoich kompetencji w jakiejś dziedzinie. Wtedy należy przesłać certyfikat. 

Jak sprawdzić, czy reklamy nie zostały odrzucone? W panelu Google Ads można to zweryfikować w narzędziu Menadżer zasad. Dzięki niemu nie musimy przeklikiwać pojedynczo kampanii w poszukiwaniu odrzuceń.

Niewystarczający budżet reklamowy

Każda kampania lub zestaw kampanii ma określony budżet. Budżet najczęściej jest ustalany w ujęciu dziennym lub miesięcznym. Na początku trwania kampanii, gdy budżet zostanie wyczerpany, wtedy reklamy mogą zostać tymczasowo zatrzymane. Kolejnego dnia będą się ponownie wyświetlać. Takie ustawienie zabezpiecza przed wydaniem całego budżetu reklamowego w przeciągu jednego dnia. Na kolejnych etapach trwania kampanii reklama może się wyświetlać z pauzami i sprawdzając reklamę, można trafić na “puste okienko”, w którym reklama się nie będzie wyświetlać. Algorytmy Google dzielą dzienny budżet na dane pory dnia, lokalizacje oraz użytkowników i próbują szukać konwersji, gdzie szanse na jej osiągnięcie są największe.

Niska stawka CPC 

Każda grupa reklam ma określoną strategię ustalania stawek. Jeżeli stawka jest niedoszacowana, czyli za niska, reklamy nie będą się wyświetlać. W tym wypadku należy po prostu zwiększyć stawki. Często, gdy stawki są za niskie, system Google Ads informuje o tym przy konkretnej grupie reklam. Stawki również mają wpływ na pozycję reklamową osiągniętą w wyszukiwarce. Jeżeli będą za niskie, reklama może się wyświetlać na niższej pozycji.

Niski wskaźnik jakości słów kluczowych 

Jeśli Twoje słowa kluczowe mają niski wskaźnik jakości, reklama czasem może nie być wyświetlana. Oznacza to, że słowa kluczowe, jakie wykorzystujesz w kampanii, nie pokrywają się z informacjami, jakie wykorzystujesz na stronie WWW, na którą kierują reklamy. Ponadto na jakość mają wpływ także CTR oraz jakość strony docelowej. Słowa kluczowe na stronie powinny się pokrywać z tymi ustawionymi w kampanii, a także z tymi zastosowanymi w reklamie. Nie bez znaczenia są również dopasowania  słów kluczowych zastosowane w kampanii. Jednak jeżeli już będzie się wyświetlać to drożej i rzadziej.

Wykluczające słowa kluczowe 

W kampaniach Google Ads można stosować wykluczenia słów kluczowych i to one często mogą blokować wyświetlenia reklam. W tym wypadku należy sprawdzić dopasowania w przypadku wykluczeń, czy nie obejmują zbyt szerokiego spektrum. Możliwe, że jakieś słowo trafiło do wykluczeń w przypadku błędu. Jeżeli występują słowa, które utrudniają wyświetlenia reklam, można je znaleźć w zakładce Rekomendacje dla danej kampanii.

Geotargeting w kampanii

Jeśli Twoje reklamy są ukierunkowane na określone lokalizacje, mogą nie być widoczne poza tymi obszarami. Na przykład, jeżeli kampania kieruje na osoby mieszkające i przebywające w Warszawie, a osoba sprawdzająca przebywa w Gdańsku, to nie zobaczy reklamy.

Ograniczenia czasowe w kampanii

Analogicznie do geotargetingu działają ograniczenia czasowe. Jeśli kampania jest ustawiona na wyświetlanie tylko w określonych godzinach lub dniach tygodnia, może nie być widoczne poza tymi ramami czasowymi. Warto tę informację sprawdzić w ustawieniach harmonogramu reklam.

Algorytm Google

Niektórzy wpisują w wyszukiwarce Google słowa kluczowe, na które się reklamują, aby sprawdzić pozycję. W tym wypadku nie klikają w reklamę, aby nie narażać siebie na dodatkowe koszty. Takie działanie nie pozostaje bez konsekwencji. System Google Ads uznaje wtedy, że wyświetlane reklamy są nieadekwatne dla użytkownika, więc ograniczy ich wyświetlanie tej osobie. 

Drugą konsekwencją tej praktyki jest pogorszenie parametru CTR reklam, czyli stosunku kliknięć do wyświetleń. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że przez niższy CTR spada jakość reklamy, co rzutuje na droższe stawki za kliknięcie.  

Jak znaleźć swoją reklamę w wyszukiwarce bez szkody dla statystyk?

Istnieje prosty sposób na sprawdzenie wyświetlenia reklamy bez ponoszenia kosztów drogich kliknięć i zaniżania CTR. Do tego służy narzędzie w panelu Google Ads, które nazywa się Podgląd i diagnostyka reklam.  

Jak znaleźć narzędzie Podgląd i diagnostyka reklam?

Z Podglądu i diagnostyki reklam można skorzystać bez logowania:  https://adwords.google.pl/anon/AdPreview

Alternatywnym sposobem będzie skorzystanie z Google Ads. Aby uruchomić narzędzie podgląd i diagnostyka reklam trzeba w pierwszej kolejności zalogować się do panelu Google Ads. Następnie kliknąć ikonę klucza francuskiego oznaczającą Narzędzia i Ustawienia. Dalej przejść do sekcji Planowanie i w niej wybrać Podgląd i diagnostyka reklam.

Jak działa Podgląd i diagnostyka reklam?

W nim można wpisać słowo kluczowe, by zobaczyć czy reklama się pojawia, a jeśli nie, to podpowiada, co może być przyczyną. W tym narzędziu można wprowadzić także  dodatkowe ustawienia takie jak język, lokalizacja i rodzaj urządzenia. Gdy wszystko jest w porządku, reklama wyświetla się z zielonym komunikatem. Warto pamiętać, że jeżeli w kampanii wykorzystywane są rozszerzenia reklam, to nie muszą one się pojawić w podglądzie.

Warto pamiętać, że w Podglądzie i diagnostyce reklam można zobaczyć jedynie diagnostykę z danego konta Google Ads. Nie można w ten sposób sprawdzić reklam konkurencji.

Czy brakiem wyświetlenia reklam w wyszukiwarce należy się martwić?

Jeżeli po wpisaniu danej frazy kluczowej nie widać reklamy w wynikach wyszukiwania, to nie musi oznaczać to niczego złego. Należy wtedy po prostu określić przyczynę tego stanu. Czasem wystarczy poczekać, czasem zmienić ustawienia kampanii, a w innym przypadku samą reklamę.