Zrozumienie istoty remarketingu jest kluczowe w marketingu internetowym niezależnie od tego, jakich kanałów marketingowych się używa. Sprawdzi się w social media, w płatnej reklamie oraz wielu innych kanałach. Jak działa remarketing, jakie możliwości daje, jak utworzyć listy remarketingowe w panelu Google Ads?
Codziennie na stronę WWW wchodzą użytkownicy, którzy są potencjalnymi klientami. Niektórzy z nich dokonają zakupu, wypełnią formularz kontaktowy czy zapiszą się na newsletter – w zależności od tego, czego oczekujesz od użytkownika. Jednak pozostali odwiedzający przejrzą stronę i ją opuszczą. Właśnie w dotarciu do takich osób służy remarketing.
Czym jest remarketing?
W zależności od tego, do jakie kampanie wykorzystujesz, to remarketing może wyglądać nieco inaczej. Zasadniczo jednak sekret tkwi w tzw. plikach cookie (ciasteczkach). Ciasteczka pozwalają na śledzenie użytkowników i wyświetlanie im reklam po opuszczeniu przez nich strony. Ciasteczka zbierają się na tzw. listach remarketingowych, które można utworzyć samodzielnie lub wykorzystać te, które tworzą się automatycznie.
Listy remarketingowe w Google Ads
Listy automatyczne
Listy przygotowane automatycznie przez system Google są następujące:
- Wszyscy użytkownicy, czyli wszystkie osoby, które odwiedziły daną witrynę.
- Wszyscy użytkownicy, którzy zrealizowali konwersje, czyli użytkownicy, które wykonali określone działanie na stronie (zakup produktu, wypełnienie formularza itp.)
- Lista zoptymalizowana przez Google Ads przedstawia użytkowników z różnych źródeł i utworzonych grup odbiorców.
Automatyczne listy są listami uniwersalnymi, które sprawdzą się w każdym typie biznesu. Natomiast, jeżeli celem jest dotarcie do konkretnego segmentu użytkowników, można stworzyć własne listy remarketingowe tak, aby odpowiadały konkretnym potrzebom.
Własne listy remarketingowe
Listy remarketingowe, które są tworzone samodzielnie, są ograniczone czasowo. Minimalny czas zbierania (okres członkostwa) to 1 dzień a maksymalny 520 dni. W momencie tworzenia listy można uwzględnić użytkowników z ostatnich 30 dni lub rozpocząć mierzenie użytkowników od pustej listy.
Przy tworzeniu list remarketingowych w Google Ads, mamy następujące możliwości:
- Użytkownicy witryny,
- Użytkownicy aplikacji,
- Użytkownicy YouTube,
- Kombinacja niestandardowa.
Należy pamiętać, że aby wykorzystać daną listę remarketingową musi ona zawierać minimum 100 użytkowników w sieci reklamowej. 1000 użytkowników w Gmailu, 1000 użytkowników w serwisie YouTube.
Aby utworzyć listy remarketingowe, należy na koncie google Ads wejść w Narzędzia i Ustawienia, a następnie wybrać z listy Zasoby Wspólne i dalej Zarządzanie Odbiorcami.
Użytkownicy witryny
W pierwszej kolejności przy tworzeniu listy remarketingowej należy wybrać nazwę listy remarketingowej, która pozwoli na łatwe jej odnalezienie. Jest to szczególnie ważne, gdy tworzona jest duża liczba list. Dobrze, żeby nazwa zawierała w sobie nazwę strony WWW (w przypadku, gdy na koncie mamy do czynienia z różnymi stronami WWW i landing page’ami), okres członkostwa i regułę, według której działa.
Aby określić regułę, należy wybrać odpowiednich członków grupy. Możliwości przedstawia poniższe zdjęcie.
W sekcji Odwiedzana Strona można stworzyć odpowiednią regułę. Jeżeli w sekcji grupy wybraliśmy opcję “Użytkownicy strony z określonymi tagami” możemy wybrać określony tag z listy. Tę opcję wykorzystuje się oczywiście po uprzednim utworzeniu tagu ;). Tagiem zwykle jest konwersja określona w Google Ads.
W pozostałych przypadkach należy uzupełnić URL strony. W tej sekcji dzięki przyciskom “ORAZ” i “LUB” można stworzyć dodatkowy warunek.
Przykład
Prowadzimy sklep z zabawkami (URL: sklepzzabawkami.pl) i chcemy stworzyć listę remarketingową, której członkowie odwiedzili podstronę związaną z puzzlami, ale których nie zainteresowały puzzle 3d. Lista ma obejmować użytkowników strony w ciągu miesiąca.
Zależy nam, żeby lista mogła zostać użyta jak najszybciej, więc w sekcji Opcje wstępnego Uzupełniania zachowujemy automatycznie wybraną opcję “wstępnie uzupełnij użytkownikami z ostatnich 30 dni”. To pozwoli na wykorzystanie wcześniej zebranych ciasteczek.
Następnie wybieramy okres członkostwa poprzez wpisanie wybranej wartości.
Ostatnia sekcja, czyli Opis jest sekcją opcjonalną i możemy w niej określić dodatkowe informacje o liście remarketingowej.
Gdy już uzupełnimy wszystkie istotne sekcje, klikamy opcję “Utwórz listę odbiorców”. Następnie należy poczekać, aż lista się zapełni się ciasteczkami tak, by można było ją wykorzystać w kampanii. Zwykle po dwóch dniach można zauważyć zbierające się ciasteczka.
Użytkownicy Aplikacji
Analogicznie tworzy się pozostałe typu list. Użytkownicy Aplikacji przydadzą się firmom, które wykorzystują własną aplikację. W tym wypadku można utworzyć listy skierowane na:
- wszystkich użytkowników aplikacji,
- użytkowników, którzy wykonali dane działanie w aplikacji,
- użytkowników, którzy ostatnio korzystali z aplikacji (lub nie).
Użytkownicy YouTube
Dla reklamodawców, posiadających kanały w serwisie YouTube, przydadzą się listy skierowane na użytkowników YouTube. Dostępne możliwości kierowania przedstawia poniższe zdjęcie:
Dzięki temu można docierać do użytkowników, którzy zareagowali na film, zasubskrybowali kanał lub którzy obejrzeli określone filmy.
Lista Klientów
Korzystanie z list remarketingowych skierowanych na listę klientów nie jest opcją dostępną dla wszystkich reklamodawców. Przede wszystkim Google bierze pod uwagę historię konta, m.in. płatności, przestrzeganie zasad, czas funkcjonowania konta. Takie listy sprawdzą się przy dużych kontach.
Kombinacja niestandardowa
Kombinacja niestandardowa pozwala na mieszanie między sobą poprzednich typów list remarketingowych.
Przykład.
Youtuber stworzył bezpłatny e-book, który można pobrać z dedykowanej strony. W tym celu chce dotrzeć do odbiorców swojego kanału, którzy jeszcze nie odwiedzili strony z e-bookiem. Można stworzyć listę remarketingową z dwiema regułami, za pomocą funkcji oraz:
- Reguła 1: wszyscy użytkownicy kanału
- Reguła 2: żaden z tych odbiorców nie jest zapisany na liście: wszyscy odwiedzający landing page z e-bookiem
Remarketing w Google Ads
Gdy już znamy klucz do remarketingu, czyli metodę tworzenia list remarketingowych w Google Ads, należy pomyśleć o dedykowanej kampanii. Remarketing można stworzyć w każdym dostępnym typie kampanii, czyli:
- wyszukiwarce
- sieci reklamowej
- wideo
- produktowej.
Każda kampania będzie miała właściwe dla danego typu cechy.
Remarketing w wyszukiwarce
Kampanie remarketingowe w wyszukiwarce (RLSA) umożliwiają wyświetlanie reklam tekstowych w wyszukiwarce i na stronach partnerów. W tym wypadku należy pamiętać, że listy remarketingowe powinny zawierać minimum 1000 plików cookie.
Remarketing daje ogromne możliwości dotarcia do użytkowników, którzy już weszli w interakcję z daną firmą. Dzięki temu można tworzyć lejków sprzedażowych, umożliwiając tym samym lepsze wyniki kampanii. Właśnie z tego powodu jest on tak szeroko stosowany.