Skuteczny landing page jako element udanej kampanii marketingowej

Dobrze zaplanowana kampania, nie przynosi pożądanych efektów? Problemem może być źle zaprojektowany landing page lub jego całkowity brak! Skuteczna strona docelowa może całkowicie odmienić Twoje kampanie marketingowe. Dobrze zaprojektowany landing page podnosi efektywność działań promocyjnych i znacznie zwiększa liczbę konwersji. Przeczytaj artykuł, jeżeli chcesz się dowiedzieć jak powinien wyglądać, co powinien zawierać i jaki powinien być idealny landing page!

Czym jest landing page?

Landing page czyli inaczej „strona docelowa”, bądź „strona lądowania” to w uproszczeniu miejsce, na które użytkownik zostaje przeniesiony po kliknięciu w element pewnych działań promocyjnych np. reklamę. Można więc powiedzieć, że strona docelowa to rozszerzenie treści działań marketingowych. Landing page może być częścią składową witryny lub osobną domeną. Wszystko zależy od celu jaki ma spełniać. Załóżmy, że szukamy nowego pracownika do firmy i reklamujemy naszą ofertę pracy. Osoba zainteresowana ofertą klika w reklamę i zostaje przeniesiona na landing page, który jest częścią naszej strony firmowej. W tym przypadku strona lądowania jako podstrona jest lepszą opcją niż osobna domena, gdyż dzięki temu zainteresowany łatwo znajdzie informacje o firmie, które mogą go dodatkowo interesować, czyli np. czym firma się dokładnie zajmuje, czy gdzie się znajduje. Natomiast w przypadku, gdy celem naszej strony docelowej jest pozyskanie leadów, najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie strony lądowania mieszczącej się na jednej podstronie (tzw. One Page), gdzie całości treści jest zawarta pod jednym URL. Landing page tego typu umieszcza się zazwyczaj na osobnej domenie lub subdomenie i projektuje, tak, aby realizował najbardziej pożądany przez nas cel (np. pozyskiwał leady za pomocą formularza kontaktowego).

Funkcje i cele landing page

Jak już wiemy landing page to pierwsze miejsce, w które trafia użytkownik zainteresowany naszą reklamą. Co dalej? W większości przypadków landing page ma jeden konkretny cel, którym jest zachęcenie internauty do podjęcia oczekiwanego przez nas działania. To działanie może się różnić w zależności od prowadzonej przez nas kampanii marketingowej. Może to być sprzedaż produktów/usług, pozyskiwanie leadów, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza, generowanie połączeń telefonicznych, czy też pobranie oferty. Z tego właśnie względu landing page powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby możliwie jak najbardziej skupić uwagę internauty na przedstawianej ofercie i przekonać go do wykonania tej pożądanej przez nas akcji.

Podsumowując i równocześnie upraszczając, głównym zadaniem skutecznej strony docelowej jest podniesienie potencjału generowania celów (współczynnika konwersji).

Jak widać, landing page to naprawdę ważny element kampanii marketingowej, który ma ogromny wpływ na efektywność działań. Dobrze wykonana strona docelowa o wysokiej jakości ma szansę zdecydowanie podnieść wyniki naszej kampanii marketingowej. Jak powinien wyglądać taki idealny landing page? Co powinna zawierać wysokiej jakości strona docelowa? Jak zbudować skuteczną stronę lądowania? Wszystkie odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Co powinien zawierać skuteczny landing page?

Poniżej przedstawiamy 11 zasad skutecznego landing page, czyli dokładny opis tego, co powinna zawierać idealna strona docelowa:

1.     Intuicyjny i prosty design

Strona powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby jej obsługa była łatwa i intuicyjna, a wykonanie pożądanej przez nas akcji nie sprawiało nikomu problemu. Nie należy przesadzać z dodatkami i kolorami, aby nie odciągnąć uwagi użytkownika od kluczowego zadania. Zadbaj o przejrzystość i wyróżnienie najważniejszych dla użytkownika informacji.

2.     Mocny i przykuwający uwagę nagłówek

Nagłówek powinien być pierwszym elementem, który zobaczy użytkownik po wejściu na stronę. Z tego względu musi on być konkretny i jasno przedstawiać korzyści oferty. Jeżeli nagłówek będzie trafiony i przekonywujący, zachęci on odwiedzającego do zapoznania się z resztą treści na stronie.

3.     Wyrazisty przycisk Call To Action

Przycisk Call To Action to bezpośrednie wezwanie do wykonania akcji. Jest bardzo kluczowym elementem, dlatego powinien być przemyślany i wyrazisty. Dokładnie zakomunikuj użytkownikowi co ma zrobić. Przycisk CTA może znajdować się nawet w kilku miejscach na stronie. Zadbaj, żeby był najwidoczniejszym elementem na stronie.

4. Logotyp firmy

Dobrą praktyką jest umieszczenie na stronie docelowej logotypu swojej firmy. Nie musi być on duży, ale ważne, żeby po prostu był. Zwiększy to wiarygodność strony, a tym samym ufność użytkowników.

5. Przedstawienie korzyści

Dobrze zakomunikuj i podkreśl korzyści, które użytkownik może uzyskać po wykonaniu pożądanego działania. Odpowiednio przedstawione benefity zdecydowanie zmotywują odwiedzających do podjęcia ostatecznego kroku.

6. Zadbaj o dowód społeczny, czyli przedstawienie opinii klientów/partnerów biznesowych

W obecnych czasach coraz więcej konsumentów wybierając produkt, bądź usługę mocno bazuje na opiniach dotychczasowych klientów. Zbierz pozytywne opinie od partnerów biznesowych, bądź klientów z przeszłości i zamieść je na landing page’u lub alternatywnie dodaj logo marek, z którymi jako firma współpracowaliście. Możesz również dodać znaczące liczby np. liczbę polubień Twojego fanpage’a lub uzyskane certyfikaty, czy wyróżnienia. Tak jak w przypadku logotypu, zdecydowanie zwiększy to Twoją wiarygodność i zaufanie klientów do Twojej marki.

7. Certyfikat SSL

Następnym krokiem do wzbudzenia zaufania klienta jest zapewnienie stronie certyfikatu SSL. Zagwarantuje on Twoim odwiedzającym bezpieczeństwo przesyłanych danych. Co więcej, w niektórych przypadkach, gdy strona nie ma certyfikatu, Google wyświetla odwiedzającym komunikat o niebezpieczeństwie.

8. Wysokiej jakości i odpowiednio dobrana oraz przygotowana grafika

Za pomocą grafiki możemy w efektowny sposób przedstawić nasz produkt/usługę, aby dodatkowo przekonać odwiedzającego do podjęcia pożądanego przez nas działania. Grafika uatrakcyjni również wygląd strony, jednak należy pamiętać, aby nie odciągała użytkownika od głównego celu strony i by była spójna z resztą przekazów. Bardzo ważnym aspektem jest odpowiedni dobór rozmiaru grafiki oraz stopnia jej kompresji. Użycie zbyt dużych obrazów (np. pochodzących bezpośrednio z aparatu) negatywnie wpłynie na czas ładowania strony.

9. Wyraźny i możliwie krótki formularz

Jeżeli zamieszczasz na landing page formularz, zadbaj, aby był prosty, intuicyjny i czytelny. Użytkownik może bardzo łatwo się zniechęcić widząc długi, dokładny i skomplikowany formularz. Wielu internautów nie lubi podawać swoich danych osobowych, więc upewnij się, że formularz zbiera tylko te najpotrzebniejsze informacje. Warto też zaakcentować staranność z jaką podchodzimy do ochrony danych osobowych oraz załączyć odpowiednie klauzule dotyczące prywatności.

Podobnie jak przycisk CTA, formularz powinien być szczególnie wyróżniony na tle strony, gdyż jest kluczowym elementem w pozyskiwaniu konwersji.

10.  Thank You Page

Dobrą praktyką jest utworzenie dodatkowej podstrony nazywanej „Thank You Page”. Jest to strona, która powinna wyświetlić się użytkownikom po wykonaniu pożądanego przez nas działania. Dzięki „Thank You Page” użytkownik będzie wiedział, że akcja została prawidłowo wykonana, a nam z kolei pozwala na interakcje z internautą. Alternatywą może być inna forma podziękowania, przykładowo w postaci komunikatu wyświetlonego w miejscu formularza.

11.  Spójność marki

Pamiętaj, aby zachować spójność marki. Spójność wpływa na rozpoznawalność, co wzmacnia świadomość marki. Jeżeli to możliwe, zadbaj, aby landing page był w podobnym stylu lub nawiązywał stylistycznie do strony głównej Twojej firmy.

Poniżej przedstawiamy Ci kilka przykładów złych praktyk użytych do zaprojektowania strony docelowej. Spróbuj samodzielnie ocenić, co wymaga poprawy, a następnie przeczytaj nasze uwagi/rekomendacje.

Czy gdyby wyświetliła Ci się powyższa strona, umiałbyś się skupić na jednym elemencie? Cały interfejs jest przesycony, przesadzony i zbyt skomplikowany. Tyle się na nim dzieje, że nie ma się pojęcia na co patrzeć. Nie tak ma działać skuteczny landing page! Dobrze zaprojektowana strona docelowa skutecznie skupia Twoją uwagę tylko na najważniejszej rzeczy. Dodatkowo powyższa strona nie zawiera zachęcającego przycisku CTA. Spróbuj wymyślić oryginalną i atrakcyjną treść na przycisku. Pamiętaj, że użytkownik, który trafia na Twój LP ma mieć jasno zakomunikowane, jakie działanie powinien teraz podjąć.

Powyżej znajduje się idealny przykład zbyt długiego i zbyt szczegółowego formularza. Prawie każdy użytkownik zniechęcił by się, gdyby zobaczył te wszystkie pola do wypełnienia. W pierwszym kontakcie z klientem, zazwyczaj wystarczy zebrać podstawowe dane, takie jak: imię, nazwisko i e-mail/numer telefonu.

Na którą stronę chętniej byś się zdecydował wejść? Której stronie chętniej powierzyłbyś swoje dane? Pamiętaj, aby zadbać o bezpieczeństwo swoich klientów. Komunikat o niezabezpieczonej domenie pojawia się użytkownikom jeszcze przed zobaczeniem interfejsu strony! Łatwo jest w ten sposób odstraszyć wielu klientów.

Poniżej dla porównania przedstawiamy przykłady dobrze zaprojektowanych, skutecznych landing page.

Powyższa strona jest przejrzysta, spójna oraz ma jasny i przykuwający uwagę nagłówek. Formularz wyróżnia się, a do tego jest krótki i nie wymaga od nas wielu danych. Nic zbędnego nie odwraca naszej uwagi, wzrok przykuwają jedynie istotne informacje, a przycisk CTA jasno mówi nam, jakie działanie powinniśmy podjąć.

Na tej samej stronie, poniżej formularza, znajduje się opinia byłego klienta, czyli tzw. dowód społeczny, który jak już było to wspomniane wcześniej, zdecydowanie wzmacnia zaufanie do firmy.

Powyżej znajduje się kolejny przykład skutecznej strony docelowej. Czerwone, bardzo widoczne przyciski CTA jasno informują, co powinniśmy zrobić. Tuż nad nimi przedstawione są korzyści wypływające z danej oferty, a jeszcze wyżej wyróżniający się nagłówek. Grafika ma dobrą jakość i jest spójna z całą stroną oraz z oferowanymi usługami. Strona ma oczywiście certyfikat SSL. Logo jest wyraźnie podkreślone, a całość menu bardzo intuicyjna.

Kolejną dobrą praktyką będzie zobrazowanie korzyści, tak jak w przykładzie powyżej. Odwiedzającym od razu rzuci się w oczy to, co najważniejsze.

Jaki powinien być skuteczny landing page?

Nie należy zapominać o technicznej stronie landing page. Jest to równie ważny element, co wygląd strony. Pamiętaj, skuteczny landing page:

Szybko się wczytuje

Należy zadbać o szybki czas ładowania strony. Badania pokazują, że na uchwycenie uwagi użytkownika mamy raptem kilka sekund. Jeśli część lub całość tego cennego czasu stracimy na ładowanie strony znacząco zmniejszamy szansę na przekonanie odwiedzającego do naszej oferty. Dodatkowo szybki czas ładowania może zwiększyć ocenę Twojej strony przez systemy reklamowe (np. Google Ads), co pozytywnie wpłynie na całą kampanię marketingową.

Źródło: https://uxplanet.org/how-page-speed-affects-web-user-experience-83b6d6b1d7d7

Jest responsywny

Upewnij się, że landing page działa prawidłowo zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych (telefony, tablety). Sprawdź, czy układ i wygląd odpowiednio dostosowują się do szerokości ekranu oraz mają interfejs odpowiednio dostosowany do obsługi na urządzeniu mobilnym (odpowiednio duże przyciski, możliwość obsługi za pomocą gestów) Według raportu “Digital 2021: Global overview report” około 57 % ruchu w internecie pochodzi właśnie z telefonów komórkowych, dlatego naprawdę warto pamiętać o dostosowywaniu do nich stron.

Jest przetestowany

Koniecznie przetestuj landing page przed jego finalnym użytkowaniem. Bez tego możesz przeoczyć naprawdę kosztowne błędy. Jeżeli celem LP jest pobranie oferty, sprawdź czy oferta na pewno się pobiera. Jeżeli jest to zbieranie danych, sprawdź, czy się na pewno zapisują. Sprawdź, czy wyświetla się strona Thank You Page lub komunikat wysłania formularza oraz czy przycisk CTA działa w prawidłowy sposób.

Sprawdź również te techniczną stronę LP: czas ładowania strony oraz działanie na urządzeniach mobilnych.

Wszystkie elementy, mają realizować jeden cel, którym jest konwersja

W idealnym landing page’u nie ma miejsca na zbędne treści. Wszystkie elementy znajdujące się na stronie docelowej mają pomóc w przekonaniu odwiedzającego do podjęcia oczekiwanego działania. Pamiętaj, głównym celem landing page jest konwersja, więc powinien on być skupiony na jednej ofercie.

Podsumowanie

Podsumowując, skuteczny landing page może być kluczowym elementem w sukcesie Twojej kampanii marketingowej. Gdy użytkownik trafia na stronę docelową mamy bardzo krótką chwilę, aby odpowiednio skupić jego uwagę i zachęcić go do wykonania oczekiwanego przez nas działania. Dlatego tak ważne jest, aby landing page był odpowiednio zaprojektowany i zawierał wszystkie elementy niezbędne do przyciągnięcia uwagi użytkownika. Pamiętaj, strona lądowania musi zawierać tylko te najpotrzebniejsze informacje i jasno komunikować pożądane działanie, a dodatkowo powinna być intuicyjna i prosta w obsłudze. Tworząc stronę docelową powinniśmy projektować ją z myślą o jej odbiorcach. Na początku możesz stworzyć kilka podobnych wersji, a następnie przetestować, która z nich działa najlepiej.

Autor: Zofia Szreter