Poznaj możliwości reklamowania się w Google Ads. Dowiedz się, jakie rodzaje kampanii oferuje ten system reklamowy, a także od czego warto zacząć skuteczne reklamowanie się.
Jakie możliwości reklamowe daje Google Ads?
Dzięki programowi reklamowemu Google Ads z precyzją można dotrzeć do pożądanej grupy docelowej. Jego siłą jest przede wszystkim to, że daje szerokie możliwości targetowania, a dzięki zaawansowanym funkcjom pozwala wyświetlać reklamy dokładnie tym osobom, które są zainteresowane danym produktem/usługą. Jest to o tyle istotne, że reklamy nie są wówczas nachalne dla odbiorców, co też owocuje wyższą skutecznością kampanii.
Reklamowanie się w Google Ads może mieć przeróżne cele, a możliwości tego systemu są tak skonstruowane, aby ułatwić ich osiągnięcie. Do najczęstszych celów kampanii w Google Ads należą:
- generowanie konwersji, takich jak:
- zwiększenie sprzedaży produktów/usług,
- pozyskiwanie połączeń telefonicznych,
- zwiększenie liczby przesłanych formularzy,
- generowanie zapisów do newsletterów,
- zwiększenie ruchu na stronie (np. większa liczba odwiedzających witrynę),
- budowanie wizerunku i świadomości marki (np. większa rozpoznawalność marki na rynku/wśród odbiorców),
- zwiększenie zaangażowania klientów (np. większa częstotliwość interakcji klienta z marką).
Powyższe cele udaje się osiągnąć przede wszystkim dzięki szeregowi typów reklam dostępnych w Google Ads. W osiągnięciu danego celu najlepiej sprawdza się realizowanie kilku rodzajów kampanii jednocześnie, co pozwala wykorzystać pełen potencjał dotarcia do pożądanej grupy. Najważniejsze jest jednak to, aby dobrać odpowiednią kampanię/kampanie, które pomogą uzyskać pożądany efekt.
Typy kampanii, które można realizować w Google Ads
Google Ads umożliwia realizację szeregu różnych kampanii reklamowych. Jakie są ich rodzaje?
- Kampanie w wyszukiwarce
Kampanie w sieci wyszukiwania są jednym z podstawowych typów kampanii w Google Ads. Cechą charakterystyczną reklam tego rodzaju jest to, że składają się głównie z tekstu. Wyświetlają się po wpisaniu przez użytkownika określonego słowa kluczowego w wyszukiwarce. Widoczne są na górze i na dole wyników wyszukiwania, nad i pod wynikami bezpłatnymi. Reklamy w wyszukiwarce sprawdzą się praktycznie w każdym biznesie, ponieważ przekaz reklamowy wyświetla się osobie, która szuka dokładnie danej frazy (ma określoną intencję), a więc w takiej sytuacji nic nie jest dziełem przypadku i można liczyć na ruch o wysokiej jakości.
- Kampanie w sieci reklamowej
Kampanie w sieci reklamowej również są jedną ze skuteczniejszych form reklamowania się w Google Ads, aczkolwiek zazwyczaj ich potencjał nie jest w pełni wykorzystywany przez reklamodawców. Sieć reklamowa, w której wyświetlają się tego rodzaju reklamy obejmuje powierzchnię milionów witryn internetowych, aplikacji i usług należących do Google (w tym YouTube). W związku z tym sieć reklamowa umożliwia dotarcie do odbiorców za pośrednictwem szerokiego spektrum miejsc w internecie, które oni odwiedzają. W odróżnieniu od kampanii w sieci wyszukiwania, głównym składnikiem kampanii w sieci reklamowej są grafiki lub banery, które dodatkowo dopełniane są przekazem tekstowym.
- Kampanie wideo
Kampanie wideo umożliwiają dotarcie do odbiorców za pośrednictwem YouTube i sieci partnerów wideo Google. Reklamy w postaci materiału wideo wyświetlane są przed lub w trakcie filmów oglądanych przez użytkowników, a także jako propozycja do obejrzenia. Istnieje kilka formatów reklam wideo – z możliwością pomijania, w których płaci się tylko za obejrzenia, bez możliwości pomijania oraz w propozycjach filmów (idealnych do dłuższych materiałów, które budują wizerunek eksperta). Tego typu reklamy idealnie sprawdzą się dla firm, którym zależy na budowaniu świadomości marki.
- Kampanie produktowe
Kampanie produktowe są przeznaczone dla sklepów internetowych. Reklamy te wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, w zakładce zakupy, jako reklamy w sieci reklamowej czy rozszerzenia produktów w reklamach wideo, prezentując zdjęcie produktu (czasami wraz z krótkim opisem). Ich głównym celem jest skrócenie drogi odbiorcy do podstrony produktu, gdzie bezpośrednio będzie mógł dokonać zakupu. Największą korzyścią kampanii produktowych jest skuteczne generowanie sprzedaży.
- Kampanie Demand Generation (wcześniej: Discovery)
Kampanie Discovery zostały przekształcone w kampanie Demand Generation. W obecnej formie skupiają się na generowaniu popytu wśród użytkowników na promowane produkty i usługi. W tym celu wykorzystują wideo, które ma za zadanie zwiększyć wydajność kampanii.
Zapewniają szeroki zasięg dotarcia do odbiorców za pośrednictwem jednej kampanii. Wszystko dlatego, że reklamy Discovery mogą wyświetlać się w kilku kanałach należących do Google skupiających duże grupy użytkowników, takich jak YouTube, karty Discover czy Gmail. W związku z tym, kampanie Discovery z powodzeniem wykorzystywane mogą być jako alternatywa dla reklam w sieciach społecznościowych. Co warto podkreślić, kampanie te pozwalają ponadto na precyzyjne kierowanie, umożliwiając dokładnie wybieranie odbiorców, do których chce się dotrzeć lub tworzenie własnych grup odbiorców. Kampanie Discovery doskonale sprawdzają się w budowaniu świadomości marki, remarketingu, a także w docieraniu do nowych klientów.
- Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce
Kampanie dynamiczne są typem grup reklam w wyszukiwarce. Reklamy tego typu korzystają z puli określonej w ustawieniach url strony i w czasie rzeczywistym dopasowują najlepsze reklamy do wyszukiwania użytkownika. Nie trzeba wymyślać nagłówka, słów kluczowych, ani nawet podawać linku do odpowiedniej podstrony. Wszystko to jest generowane przez Google dynamicznie i – co najważniejsze – dostosowane bezpośrednio do wpisanej uprzednio przez użytkownika frazy w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać, aby tego rodzaju reklamy były efektywne, treść strony (szczególnie tytuł) powinna być dopasowana do grupy docelowej, ponieważ Google generuje reklamy dynamiczne m.in. właśnie na podstawie zawartości witryny.
- Promowanie lokalizacji firmy
Promowanie lokalizacji firmy przeznaczone jest przede wszystkim dla firm, które promować chcą swoją działalność w lokalach stacjonarnie obsługujących klientów. Tego typu promocja odbywać się może za pośrednictwem rozszerzenia lokalizacji. W jego ramach obok reklam wyświetlany jest adres, odległość, mapa z trasą dojazdu do miejsca docelowego lub numer telefonu wraz z przyciskiem połączenia. Rozszerzenia lokalizacji wyświetlać się mogą w reklamach w sieciach wyszukiwania i reklamowej oraz w Google Maps. Ich głównym celem jest zachęcenie potencjalnego klienta do stacjonarnych odwiedzin, wyznaczenie trasy lub kontakt telefoniczny z placówką. Warto dodać, że w przypadku kilku lokalizacji system wyświetla lokalizację, która znajduje się najbliższej odbiorcy. Jako alternatywę dla roszczeń lokalizacji wymienić można dedykowane kampanie lokalne, których jednak Google potwierdził wycofanie do końca września 2022 roku.
- Kampanie remarketingowe
Kampanie remarketingowe pozwalają kierować przekazy reklamowe nie do nowych odbiorców, lecz do osób, które miały już wcześniej odwiedziły naszą stronę internetową bądź nasz kanał YouTube (w tym obejrzały konkretny film na naszym kanale). Remarketing pozwala zatem na dotarcie do osób, które np. dodały produkty do koszyka, ale nie dokonały ostatecznego zakupu, dokonały w przeszłości zakupu lub po prostu odwiedziły konkretną podstronę. Kampanie remarketingowe w wielu przypadkach mogą okazać się niezwykle skuteczne, ponieważ kierowane są do osób, które są już zaznajomione z ofertą przedstawioną na danej stronie. Kampanie te posiadają też wiele dodatkowych ustawień, z łatwością można ustawiać ograniczenia czasu wyświetlania (np. maksymalną ilość wyświetleń reklamy jednej osobie w skali dnia, tygodnia lub miesiąca), a także wykluczać odbiorców, którzy znajdują się na dowolnych, innych listach remarketingowych.
- Kampania promująca aplikację
Kampanie promujące aplikację przeznaczone są dla firm, które posiadają aplikację mobilną w app marketach. Umożliwiają one promowanie aplikacji poprzez zachęcenie do jej instalacji lub wykonania w niej określonego działania. Reklamy tego typu wyświetlane są za pośrednictwem kilku kanałów, w tym Google Play, YouTube, wyszukiwarce oraz sieci reklamowej.
- Reklama w Gmail
Z poczty Gmail korzysta bardzo wiele użytkowników. Google umożliwia wyświetlanie reklam również za pośrednictwem tego systemu pocztowego (w formie reklamy przypominającej wiadomość e-mail), dając tym samym reklamodawcom dostęp do sporego grona odbiorców. W lipcu 2021 roku dedykowane kampanie Gmail zostały wycofane. Od tego momentu emitowanie reklam w Gmailu jest możliwe np. za pomocą kampanii Discovery.
- Performance Max
Kampanie Performance Max w większym stopniu niż inne kampanie wykorzystują systemy uczące się Google do wyświetlania reklam klientom. Reklamy mogą być pokazywane odbiorcom we wszystkich sieciach Google (np. w sieciach wyszukiwania i reklamowej, YouTube, Google Maps, Gmail), po uprzedniej optymalizacji przez Google tak, aby pokazać użytkownikom najskuteczniejsze treści. Dodatkowo obok reklam mogą wyświetlać się też produkty, co jest atutem w przypadku firm z branży e-commerce. Podsumowując, za główny cel kampanii Performance Max należy uznać możliwość promowania usług i produktów za pomocą jednej kampanii.
Jak widać, system reklamowy Google Ads daje szerokie możliwości osiągnięcia celów marketingowych. Szeroki wybór – wbrew pozorom – przy konfigurowaniu bez odpowiedniego doświadczenia może okazać się również zgubą. Jednym z kluczowych wyzwań, w procesie planowania działań marketingowych w Google Ads, jest zatem niewątpliwie dobranie odpowiednich typów kampanii.
Aby lepiej zrozumieć działanie systemu reklamowego, warto też zwrócić uwagę na sposoby rozliczania reklam w Google Ads.
Skrót | Pełna nazwa | Wyjaśnienie |
CPC | Cost Per Click | koszt za kliknięcie |
CPV | Cost Per View | koszt za obejrzenie |
CPM | Cost Per Mile | koszt za 1000 wyświetleń |
CPA | Cost Per Action | koszt pozyskania (konwersji) |
CPL | Cost Per Lead | koszt za tzw. lead (pozostawienie danych przez klienta) |
Powyższe wskaźniki, w większości przypadków, można ustalać na poziomie kampanii, a bardziej szczegółowo modyfikować na poziomie grup reklam (czasami na poziomie kampanii).
Jakie są korzyści dają dane typy reklam w Google Ads? Co można osiągnąć?
Decydując się na konkretny typ reklam w Google Ads trzeba mieć na uwadze przede wszystkim cele, jakie chce się osiągnąć.
Oczywiście, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia celu marketingowego, dobrym pomysłem jest realizowanie kilku typów kampanii jednocześnie według skutecznej i przemyślanej strategii marketingowej. Tym sposobem można niewątpliwie zwiększyć efektywność swoich działań, a także osiągnąć lepsze rezultaty i efekty synergii między kampaniami. Równie dobrze nie ma przeszkód do postawienia sobie kilku celach marketingowych na raz – wówczas przydałaby się bardziej rozbudowana struktura wyboru kampanii. Bezsprzecznie należy jednak pamiętać, aby podchodzić do tego etapu z należytą dbałością.
Podsumowanie – jak zacząć się reklamować?
Przejście przez pierwszy etap doboru odpowiedniego typu kampanii (lub typów – każdy powinien wykorzystać kilka z nich jeżeli ma budżet i wie jak to poprawnie ustawić) w Google Ads można na pewno nazwać sukcesem. Po nim jednak czekają kolejne równie ważne zadania, które także znacząco wpływają na ostateczne rezultaty kampanii. Po wyborze odpowiedniego rodzaju kampanii następuje bowiem kreacja przekazów reklamowych, w tym dobór materiałów reklamowych – nagłówków, tekstów, grafik bądź wideo. Bardzo ważne jest też ustawienie odpowiednich kierowań w kampaniach, wykluczeń i dziesiątek innych opcji zależnych od celu (np. wykluczenie ruchu z aplikacji mobilnych). W kolejnym etapie istotna jest z kolei optymalizacja. Powinno się cały czas monitorować wyniki prowadzonych kampanii i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany tak, aby kampanie pozostały efektywne lub tę efektywność w porę poprawić. Sama optymalizacja wymaga też wcześniejszej konfiguracji narzędzi analitycznych, które gromadzić będą dane, na podstawie których będzie można podjąć ocenę efektywności kampanii. Przede wszystkim konieczne jest skonfigurowanie zdarzeń/celów za pomocą Google Tag Managera i połączenie konta Google Ads z Google Analytics.
Reklamowanie w Google Ads można rozpocząć samodzielnie przy wykorzystaniu inteligentnych kampanii (ekspresowych), które mogą przynosić pewna korzyść przy bardzo małych budżetach, gdzie zatrudnienie/wynajęcie specjalisty nie wchodzi w grę. Przeprowadzenie prostej kampanii z jednym celem marketingowym prawdopodobnie nie powinno sprawić większego problemu osobom po podstawowym kursie z Google Ads. Większym wyzwaniem okazać się mogą działania marketingowe na szerszą skalę, wymagające odpowiedniego dobrania ustawień, wyciśnięcia całego potencjału możliwości, a to właśnie od tego zależy zwrot z inwestycji w reklamę. Większe działania w Google Ads na własną rękę, bez doświadczenia i stale aktualizowanej wiedzy, bywają po prostu trudne i skomplikowane.
W tym wypadku skorzystać można ze współpracy z doświadczoną agencją marketingowo-reklamową, jaką jest Odado. Agencja posiada 15 letnie doświadczenie w realizacji kampanii Google Ads. W parze z doświadczeniem idzie praktyczna wiedza na temat tego, jak skutecznie opracować i zrealizować tego typu kampanie. Korzystając z usług profesjonalistów, otrzymuje się większe możliwości osiągnięcia wyznaczonych celów marketingowych. Współpraca z agencją, to również oszczędność czasu (nie trzeba poświęcać go na “naukę” Google Ads i prowadzenie kampani) oraz mniejsze koszty (nie trzeba zatrudniać w swojej firmie dodatkowych pracowników do prowadzenia marketingu).
Google Ads jest wielowymiarowym system reklamowym, które daje rozbudowane możliwości do prowadzenia działań marketingowych – od klasycznych reklam w sieci wyszukiwania, reklamowej i wideo, po kampanie częściowo zautomatyzowane, bazujące na systemach uczących się Google. Kiedy narzędzie jest we właściwych rękach, osiągnąć można naprawdę zadowalające wyniki. Dobrym rozwiązaniem wydaje się zatem współpraca z profesjonalną agencją marketingowo-reklamową, która prowadzi kampanie w Google Ads na co dzień i zna ten system od podszewki.